Dienas Bizness

  • 16 otrdiena,
    oktobris

    Daiga, Dinija, Dinārs

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8805

    USD: 1.1581

Kļuvis par šauru

Digitālie risinājumi nav mazinājuši interesi par tradicionālajām izstādēm, pērn audzis izstāžu dalībnieku un apmeklētāju skaits; Ķīpsalā tiks būvēta papildu halle

Izstāžu rīkošana

2017. gadā starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrība BT1 organizēja 29 izstādes, kurās piedalījās vairāk nekā pieci tūkstoši uzņēmumu, un tās apmeklēja 441,4 tūkst. apmeklētāji. Salīdzinot ar 2016. gadu, dalībnieku skaits ir pieaudzis par 2,7%, savukārt apmeklētāju skaits – par 5,4%. BT1 apgrozījums pērn pieauga par 4,3% un bija 4,3 miljoni eiro. Savukārt Lietuvas Litexpo izstādēs pērn piedalījušies 3,2 tūkstoši dalībnieku, un tās apmeklējuši 378,7 tūkstoši cilvēku.

Pieprasījums liels

Pēdējos piecus gadus izstāžu biznesā ir vērojama stabila izaugsme, turklāt ar katru gadu paplašinās pārstāvēto valstu skaits, informē BT1 valdes priekšsēdētājs Viesturs Tīle. «Tūrisma izstāde Balttour un mašīnbūves, metālapstrādes un automatizācijas izstāde Tech Industry ir nozares flagmaņi Baltijā. Liels ieguldījums ir veikts biznesa tehnoloģiju un inovāciju izstādes Riga Comm organizēšanā, kas pērn piedāvāja gan IT risinājumus un tehnoloģiju jaunumus izstādes ekspozīcijās, gan 12 aktuālus notikumus (seminārus, konferences) vienlaikus uz sešām skatuvēm. Šāds formāts ļava pulcēt rekordlielu apmeklētāju skaitu,» stāsta V. Tīle.

Nozīmīgākais konkurents Baltijas mērogā BT1 ir Lietuvas kompānija Litexpo. «Kaimiņiem ir vērienīgāka būvniecības un enerģētikas izstāde, tas ir izskaidrojams ar to, ka Lietuva ir lielāka un lietuvieši vairāk būvē. Tāpat Litexpo ir līderis grāmatu izstādēs. Tas ir skaidrojams ar to, ka Latvijā 90. gados tika pārtraukts grāmatu kults, bet lietuvieši to uzturēja. Viņi fanātiski vēlas iegūt rakstnieku autogrāfus, kas Latvijā vairs nav tik izplatīti,» konstatē V. Tīle. To apstiprina arī Litexpo direktors Justins Bortkevičs (Justinas Bortkevičius) – kaimiņos populārākā bijusi būvniecības izstāde (RESTA) un Viļņas Grāmatu tirgus. «Pēdējos gados ir augusi dažādu tematisko izstāžu popularitāte, piemēram, tūrisma un aktīvās atpūtas izstādes Piedzīvojums (Adventure). Pēdējos piecos gados tās dalībnieku skaits ir audzis par 150%, bet apmeklētāju skaits – par 80%, turklāt ārvalstu dalībnieku skaits ir dubultojies,» viņš stāsta.

Vēlas kvalitāti

V. Tīle atzīst, ka izstādes interneta vietnēs neaizstās tradicionālās izstādes. «Lai izveidotu darījuma kontaktus un radītu uzticību, ir jāsatiekas. Auduma faktūra ir jāpatausta, tāpat virtuāli nevar translēt garšas,» viņš skaidro. Izstādes jau sen nav tikai ekspozīcija stendos – tie ir nozares forumi, kuros notiek konferences, kontaktbiržas, notiek profesionālie konkursi, daļai izstāžu būtiska ir arī izklaidējošo un izzinošo aktivitāšu sadaļa.

Līdzīgi spriež J. Bortkevičs, kurš akcentē, ka nepārtraukti pieaug pieprasījums pēc izstāžu kvalitātes. «Tā kā notikumu un izstāžu skaits, kā arī konkurence Baltijas reģionā pieaug, cenšamies piedāvāt ne tikai augstas kvalitātes izstādes par plašu spektru vienā vai citā jomā, bet arī sagatavot atbilstošas starptautiskas biznesa konferences, speciālas programmas, biznesa (B2B) kontaktbiržas konkrētajā nozarē,» stāsta J. Bortkevičs. Nozīmīgas tendences ir pievienotās vērtības palielināšana izstādēm, pieaugoša interese no sadarbības partneriem izstāžu organizēšanā, kā arī apmeklētāju vēlme pēc kvalitatīva satura. Kā galvenos izaicinājumus viņš redz fokusēšanos uz B2B izstādēm, starptautiskā līmeņa paplašināšanu, mērķauditorijas piesaistīšanu.

Izzina Baltiju

Īpašs gandarījums V. Tīlem ir par mašīnbūves un metālapstrādes izstādes Tech Industry straujo izaugsmi – pasākums ir kļuvis par gada nozīmīgāko nozares notikumu Baltijā. Divos gados dalībnieku skaits pieaudzis par 10%, savukārt apmeklētāju skaits pieaudzis uz pusi. Savukārt skaistumkopšanas izstāde Baltic Beauty ir lielākā Skandināvijā, viņš apgalvo. «Šīs ir divas izstādes, kurās uzņēmumi savu dalību rezervē pat pusotru gadu iepriekš, jo pieprasījums ir liels, savukārt izstāžu centrā Ķīpsalā telpu ietilpība ir ierobežota,» informē V. Tīle.

Pērn BT1 rīkotajās izstādēs 25% dalībnieku bijuši ārvalstu uzņēmumi, bet apmeklētāji ārvalstnieki – 20%. «Ārvalstu uzņēmumu pārstāvji izstādes izmanto savu biznesa mērķu sasniegšanai – izzināt Baltijas tirgu, aprunāties ar nozares spēlētājiem, satikt potenciālos sadarbības partnerus, iepazīstināt ar saviem produktiem un pārstāvētajiem zīmoliem,» norāda V. Tīle. Visvairāk ārzemju dalībnieku pērn bijis izstādē Balttour 2017 – 233 uzņēmumi, savukārt tekstila industrijas izstādei Baltic Fashion & Textile Riga 2017 ārvalstu dalībnieku pārstāvniecība pamatīgi apsteigusi pašmāju, veidojot 68% īpatsvaru. Tech Industry 2017 ārzemju dalībnieku skaits bija 38,2%, bet pārtikas industrijas izstādei Riga Food 2017 – 33,1%.

BT1 rīkotās izstādes visvairāk izmanto kaimiņvalstu uzņēmumi un organizācijas – piemēram, 2017. gadā lielākā ārvalstu uzņēmumu pārstāvniecība bija no Lietuvas, Igaunijas, Polijas, Ukrainas, kā arī Indijas, Itālijas, Vācijas un Baltkrievijas. Izstādēs piedalās uzņēmumi arī no ļoti tālām un eksotiskām valstīm – Trinidadas un Tobago, Vjetnamas, Tanzānijas, Šrilankas, Singapūras, Malaizijas, Kubas, Butānas, Ganas, Austrālijas, AAE, Islandes u.c. «Izstāžu laikā veikto ārzemju profesionālo dalībnieku un apmeklētāju aptauju rezultāti liecina, ka Latvijas mēroga un specifikas izstādes tiek novērtētas kā piemērotāka vide jaunu sadarbības projektu un piegādātāju meklēšanai nekā milzīgās Eiropas izstādes, jo tieši mazu un vidēju izstāžu efektivitāte saistās ar to, ka tās eksponenti un apmeklētāji var rast iespēju tiešai saziņai ar potenciālo partneru augstākā ranga vadītājiem, pretēji pasaules lielajām izstādēm, kur izstādes laikā tikšanās var būt atteiktas lielā interesentu loka dēļ,» secina V. Tīle.

Cenas augs

Šogad izstāžu dalībniekiem un apmeklētājiem cenas nepieaugs, lai arī palielināsies dažādas izdevumu pozīcijas. «Būs jāpagarina līgums ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) – izmaksas pieaugs, zemes noma kļūst dārgāka. Dabūjām «cirtienu» saistībā ar obligātā iepirkuma komponenšu «pāriešanu» uz pieslēguma jaudu, kā rezultātā elektroenerģijas izmaksas šogad palielinās par 11%. Tāpat ūdens sadārdzināsies par 10%, bet atkritumu izvešana – par 22%. Pagaidām vēl cenas necelsim, «apēdīsim» rezerves un centīsimies strādāt labāk,» teic BT1 vadītājs. Savukārt nākamajā gadā izstāžu dalībniekus sagaida cenu pieaugums par aptuveni 5%. Tāpat plānots mainīt cenu politiku izstāžu apmeklētājiem. «Ja izstāžu laikā apmeklētāju ir tik daudz, ka tie vairs nevar izspraukties cits citam garām, ir jādomā, kā to mainīt. Ir jāpiesaista kvalitatīvāki apmeklētāji, to iespējams izdarīt tikai ar cenu,» spriež V. Tīle. BT1 organizētās izstādes dalībniekiem maksā 1–7 eiro.

Trūkst telpu

Ķīpsalas izstāžu centrā izstādēm ir kļuvis par šauru, atzīst V. Tīle. Jau vairākus gadus tiek meklēti risinājumi, kā Rīga varētu tikt pie jauna un moderna izstāžu centra. «Savulaik bija plāni tādu būvēt netālu no lidostas, tā izmaksas pirms pieciem gadiem tika lēstas ap 160 miljonu eiro. Tas ir megaprojekts, kas neatpelnītos un būtu no nodokļu maksātāju kabatas. Ķīpsalas izstāžu centru ir iespējams uztaisīt kā konfekti. Tas neprasītu milzīgas izmaksas, ir jāpiebūvē vēl viena halle 8 tūkstošu kvadrātmetru platībā, jāierīko pazemes autostāvvietas, otrais pārvads pāri Zunda kanālam. Tas ir atrisināms,» uzskata V. Tīle. Viņš informē, ka ir notikušas neoficiālas sarunas ar atbildīgo institūciju pārstāvjiem, taču pagaidām biznesa plāna vēl nav. Šogad pēc 11 gadu pārtraukuma izstādes Auto 2018 laikā tiks būvēta papildu pagaidu halle 1,4 tūkstošu kvadrātmetru platībā. Lai apmeklētājiem piedāvātu vēl plašāku automobiļu un komerctransporta marku klāstu, otrā halle pirmo reizi tiks atvēlēta tikai jauno automobiļu sadaļai. Pirmā halle savukārt būs paredzēta nozares profesionāļiem – tēmām Auto mehānika un Transporta tehnika. Savukārt Baltijas lielākajam autotūninga šovam Auto Exotica tiks būvēta trešā halle, kur apmeklētāji ieraudzīs jaunākos risinājumus, drifta un dragreisa automobiļus, hotrodus un louraiderus.

e-Avīze

Problēmu gadījumā lūgums rakstīt eavize@db.lv vai zvanīt +371 67063333