Dienas Bizness

  • 18 otrdiena,
    septembris

    Liesma, Elita, Alita

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8888

    USD: 1.1671

Izvēlas dažāda kalibra uzņēmumi

Ārpakalpojumi No štata grāmatvežiem atteikties liek darbaspēka nodokļu slogs, lielā vērtē ir piesaistīto ārpakalpojumu sniedzēju kompetences un profesionālā apdrošināšana

Grāmatvedības ārpakalpojumu tirgus ir piesātināts – Centrālās Statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2016. gadā Latvijā bija 7,7 tūkstoši juridisko un grāmatvedības pakalpojumu sniedzēju un 4,9 tūkstoši uzņēmumu, kas piedāvā uzskaites, grāmatvedības, audita un revīzijas pakalpojumus, kā arī konsultē nodokļu jautājumos. Tie nodarbināja vairāk nekā 27 tūkstošus personu, un to apgrozījums pārsniedza 530 miljonus eiro. Pēc Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas (LRGA) valdes priekšsēdētāja vietnieces Ilzes Palmbahas teiktā, Latvijā darbojas aptuveni 7,5 tūkstoši grāmatvedības uzņēmumu, tostarp individuālie komersanti un pašnodarbinātās personas, kas ir reģistrēti Valsts Ieņēmumu dienestā atbilstoši Noziedzīgo nodarījumu novēršanas, atklāšanas un izmeklēšanas ziņu apmaiņas likumam. Ārpakalpojumus izmanto gan salīdzinoši nelieli uzņēmumi, gan lielas un starptautiskas kompānijas.

Efektīvs modelis

Sabiedrisko attiecību kompānija MM&A|Hill + Knowlton Strategies grāmatvedības ārpakalpojumu izmanto jau vairākus gadus. «Galvenais iemesls šādai izvēlei ir mērķis panākt, ka pilnīgi visi kolēģi ir iesaistīti klientu apkalpošanā un attiecīgi rada ieņēmumus uzņēmumam. Ņemot vērā darbaspēka nodokļu slogu, šāda stratēģija, mūsuprāt, ir efektīva,» atzīst MM&A|Hill + Knowlton Strategies partneris Jānis Austriņš. Svarīgi, lai ārpakalpojuma sniedzēji būtu labi iepazinuši uzņēmuma biznesu. «Esam gana liels uzņēmums ar apgrozījumu, kas pārsniedz vienu miljonu eiro, un simtiem transakciju. Lai modelis ar grāmatvedības ārpakalpojumu būtu efektīvs, esam izveidojuši dažādas informācijas sagatavošanas, apmaiņas un, piemēram, maksājumu rutīnas darbības. Šāds modelis strādā labi, taču uzņēmumam ir maz finansēšanas operāciju, nav parādu, nav kredītu, ir vienkārša pamatlīdzekļu politika. Tāpēc finanšu plānošanu varam labi paveikt paši, bez finanšu direktora palīdzības. Pieļauju – ja mums būtu sarežģītāka bilance, ar grāmatvedības ārpakalpojumu varētu nepietikt,» spriež J. Austriņš. Sabiedrisko attiecību aģentūras Deep White vadītāja Egle Klekere stāsta, ka sākotnēji uzņēmumam bijusi štata grāmatvede, taču laika gaitā secināts, ka ārpakalpojumam ir priekšrocības. «Ārštata speciālists ir aktīvā apritē un komunikācijā ar citiem grāmatvežiem, ir labāk informēts par izmaiņām normatīvos, zina konsultēt arī sarežģītākos gadījumos,» viņa saka. Izvēloties pakalpojuma sniedzēju, ņemtas vērā rekomendācijas un pieredze. «Mūsu grāmatvede strādā gan ar reklāmas, gan sabiedrisko attiecību aģentūrām, pārzina to specifiku un var būt labs atbalsts ikdienā. Tāpat viņa ir apdrošināta, tādējādi var pasargāt savus klientus no kļūdu sekām,» rezumē E. Klekere.

Izmaksas mainās

Arī SIA Eiro Personāls izmanto grāmatvedības ārpakalpojumu. «Galvenie izvēles kritēriji ir līdzīgi jebkura pakalpojuma sniedzēja izvēlei, proti, pieejamība – cik ērta ir ārpakalpojuma atrašanās vieta, lai ātri nogādātu nepieciešamos dokumentus, kā arī izmaksas un kvalitāte,» saka SIA Eiro Personāls valdes locekle Evita Mackeviča. Nesen uzņēmums mainīja pakalpojuma sniedzēju no lielāka un atpazīstamāka uz mazāku, pamatojoties uz rekomendācijām. «Lēmums tika pieņemts, jo divu gadu laikā ārpakalpojuma kompānijā nomainījās trīs kontaktpersonas – grāmatveži. Mainoties kontaktpersonai, paiet kāds laiks, kamēr pierod pie jaunā grāmatveža darba stila, veida, kā viņš apstrādā pieprasījumus un sniedz konsultāciju,» teic E. Mackeviča. Viņa spriež, ka izvēlēties štata grāmatvedi var tad, kad uzņēmuma darbības apjoms ļauj šim cilvēkam nodrošināt pilnu slodzi, Eiro Personāls to nevar un, izmantojot ārpakalpojumu, samazina personāla izmaksas. E. Mackeviča secina, ka pēdējos trīs gados grāmatvedības ārpakalpojuma izmaksas nav būtiski mainījušās. «Uzņēmums, mainot pakalpojuma sniedzēju, pat tās samazināja,» viņa akcentē. Savukārt SIA Best Training Agency vadītājs Mārtiņš Vecvanags teic, ka ārpakalpojuma izmaksas ir būtiski pieaugušas. «Tas noticis gan saistībā ar grāmatvežu atbildības palielināšanos, gan papildu prasībām uzskaites jomā, gan kā sekas darba tirgus spiedienam. Paredzu, ka izmaiņas algu aprēķināšanā, kas stājas spēkā šogad, arī nesīs izmaiņas pakalpojumu tarifos,» lēš M. Vecvanags. Viņaprāt, ārpakalpojums atrisina grāmatvežu kvalifikācijas celšanas, atbildības un aizvietošanas jautājumus, turklāt uzņēmums spēj nodrošināt kvalitatīvākas konsultācijas, jo tam ir lielāka pieredze, strādājot ar dažādām kompānijām. E. Klekere teic, ka ārpakalpojuma izmaksas aug līdz ar uzņēmuma apgrozījuma kāpumu. «Sākotnēji ārpakalpojumā maksājām mazāk nekā štata grāmatvedim, bet šobrīd situācija ir mainījusies,» viņa teic.

Izmanto arī lielie

Olainfarm koncernā strādā vairāk nekā 40 grāmatvedības un finanšu darbinieku gan Latvijā, gan ārvalstīs. Kā viena no uzņēmuma palīgdarbībām ir reģistrēta grāmatvedības pakalpojumu sniegšana, taču šobrīd netiek apsvērta iespēja šādus pakalpojumus sniegt ārpus koncerna. «Olainfarm grāmatvedības funkcijas pārsvarā veic uzņēmuma darbinieki. Centralizēti nodrošinām grāmatvedību arī daļai Olainfarm meitasuzņēmumu. Mazos ārvalstu uzņēmumos un pārstāvniecībās piesaistām profesionālus grāmatvedības pakalpojumu sniedzējus. To darām līdz mirklim, kad darba apjoms kļūst pietiekami liels, lai pieņemtu lēmumu par funkcijas daļēju vai pilnīgu pārņemšanu uzņēmuma iekšienē,» stāsta AS Olainfarm valdes loceklis, Finanšu departamenta direktors Mārtiņš Tambaks.

Grāmatvedības funkcijas centralizēšana lielas uzņēmumu grupas iekšienē ļauj optimizēt resursus, pilnveidojot vispārīgās zināšanas un procedūras, nodrošināt pietiekamu darba rezultāta kvalitāti ilgtermiņā, kā arī saglabāt komplicētu ražošanas uzņēmumu specifiskās, ar grāmatvedību netieši saistītās zināšanas. Tā nodrošina iespēju elastīgāk pielāgoties augoša biznesa vadības un uzraudzības vajadzībām publiskā akciju sabiedrībā. Kā centralizētas sistēmas mīnusu viņš min periodisku ļoti specifisku vai neliela apjoma resursu trūkumu. «Reizēm grūtības var radīt arī profesionālās darbības nosacījumu attiecināšana uz grāmatvedības pakalpojumu sniegšanu uzņēmumu grupas iekšienē, piemēram, saistībā ar atbildības apdrošināšanu. Mūs bažīgus dara arī centieni veidot sabiedrisko domu par to, ka ir nepieciešams sertificēt grāmatvežu vai pakalpojumu sniedzējus. Tas varētu radīt papildu finansiālu un administratīvu slogu bez būtiskas pievienotas vērtības,» viņš akcentē. Savukārt mazajos ārvalstu uzņēmumos un pārstāvniecībās, kuriem ir vienkāršas biznesa funkcijas, grāmatvedības ārpakalpojuma galvenās priekšrocības ir lielāka drošība par precīzu vietējo prasību izpildi, uzsākot biznesu, kā arī iespēja saņemt pietiekami kvalitatīvu neliela, bet mainīga apjoma pakalpojumu. Pēc M. Tambaka domām, grāmatvedības pakalpojumiem nav nozares specifikas. Tomēr uzskaites politiku piemērošana un regulāru publisku pārskatu sagatavošana atbilstoši starptautiskajiem standartiem prasa visnotaļ specifiskas zināšanas, pieredzi un komandas darbu.

Arī nacionālā aviokompānija airBaltic, kurai grāmatvežu komandā ir vairāk nekā 30 speciālistu, piesaista ārpakalpojuma sniedzējus. «Šos pakalpojumus izmantojam grāmatvedības procesiem, kas ir specifiski aviācijas nozarei un kā veikšanai ir nepieciešama īpaši šai industrijai izstrādāta sistēma. Pasažieru ieņēmumu uzskaites grāmatvedības sistēma un ikdienas darījumu uzskaite ir nodota diviem ārvalstu piegādātājiem. Nereti specifiskos un nozīmīgos projektos piesaistām nodokļu konsultantus. Ārpakalpojumā esam nodevuši arī grāmatvedības uzskaiti vairākās valstīs gan Eiropā, gan ārpus tās, kur to pieprasa vietējie likumi,» informē airBaltic galvenā grāmatvede Anda Līce.

e-Avīze

Problēmu gadījumā lūgums rakstīt eavize@db.lv vai zvanīt +371 67063333