Dienas Bizness

  • 19 ceturtdiena,
    jūlijs

    Jautrīte, Kamila, Digna, Sāra

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8912

    USD: 1.1611

Ekonomika

Foto: Ieva Leiniša/LETA

Spēlēt pēc vieniem noteikumiem

Visi mazie uzņēmēji vēlas, lai to produkcija nokļūtu veikalos, taču, pirms sadarbības sākšanas, ir vērts veikt potenciālo partneru izpēti un vienoties par konkrētiem noteikumiem.

Liela daļa mazo veikalu preces tirgo uz realizācijas principa pamata, kas nozīmē, ka ražotājam samaksā pēc tam, kad prece pārdota, turklāt atšķiras prakse, pēc cik ilga laika tas notiek, piemēram, pēc 30 dienām, taču ne uzreiz pēc darījuma. SIA Inmost īpašniece Linda Skuja norāda, ka nav īsti citu iespēju, – ražotājs vēlas, lai viņa preci pārdod, tāpēc piekrīt neizdevīgiem noteikumiem. «Realizācijas princips ir «atrauga» no krīzes gadiem, kad cilvēki mēģināja pelnīt, kā vien mācēja, un tad uzradās šie realizācijas veikali. Taču tagad krīze ir garām,» uzsver apakšveļas zīmola Lickstarter (SIA Happy Design) īpašniece Liega Zelgalve.

L. Skuja gan pauž, ka mazumtirdzniecībā globāli ir krīze, – liela daļa tirdzniecības pārceļas uz internetu, daudzi veikali tiek aizvērti, tostarp arī Rīgā. Viņa par piemēru min Aleksandra Čaka ielu, kur daudzi saloni ir aizvērušies un tagad to logus rotā uzraksts «iznomā». Vienlaikus viņa norāda, ka nezūd cilvēku vēlme preces apskatīt dzīvē, apčamdīt, uzmērīt. Tāpēc uzņēmēja joprojām redz potenciālu veikaliem, bet uzskata, ka tirgotāju sadarbībai ar preču piegādātājiem jābūt godīgai.

«Mana pieredze rāda, ka lietas mēdz noiet greizi visos iespējamos veidos, un, ja nav bijis realizācijas līguma vai savu standartu, pēc kā vadīties sadarbībā ar mazumtirgotājiem, kaut kas noteikti noies greizi. Kamēr pašam nav bijusi slikta pieredze, par to neaizdomājas,» saka L. Zelgalve. Pirms sadarbības sākšanas ar tirgotāju, vēlams to izpētīt. Ja veikalnieks ir negodprātīgs, bieži vien jau internetā ir pilns ar sūdzībām. Viņa iesaka veikalu Facebook profilos izpētīt gan sliktās, gan labās atsauksmes, jo parasti uzņēmumi, kam ir slikta slava, mēdz kritiskos komentārus maskēt ar masīvām pozitīvām viltus atsauksmēm. Tāpat L. Zelgalve ieteic aprunāties ar citiem uzņēmējiem, kuru produkcija tiek piedāvāta veikalā, lai uzzinātu viņu pieredzi. «Es sadarbojos tikai ar tiem, par kuriem man ir labas atsauksmes un par kuriem citi saka, ka tie maksā laikus. Uz citiem nemaz neskatos,» atzīst L. Skuja.

Visu rakstu Spēlēt pēc vieniem noteikumiem lasiet 19.jūnija laikrakstā Dienas Bizness!

Komentāri

Reklāma